• Allergisch voor geneesmiddelen? Dit zijn 4 belangrijke tips

    Medicatie dient je beter te maken. Gelukkig komt het dan ook niet al te vaak voor dat mensen allergisch reageren op een bepaalde stof in medicatie. Toch is het belangrijk om weten wat het is en wat je ertegen te beginnen, want de gevolgen kunnen echt wel ernstig zijn.

    Laten we allereerst eens kijken welke geneesmiddelen-allergieën eigenlijk het vaakste voorkomen.

    Met kop en schouders steekt de allergie voor penicilline er bovenuit. En da’s lastig, want het is een bestanddeel dat bepaalde bacterieën kan bestrijden. Gelukkig zijn de allergische reacties meestal eerder banaal, met rode plekken op de huid tot een pijnlijk, gezwollen gezicht en tong. Echter, soms kan de reactie heviger zijn en je lichaam in een zogenaamde anafylactische shock gaan. Je wordt dan kortademig en duizelig en kan zelfs bewusteloos geraken. Iets wat je niet mag onderschatten, want het is zelfs levensbedreigend.

    Daarnaast zijn er ook andere stoffen, die ongewenste reactie op medicatie in de hand kunnen werken. Denk maar aan bewaarmiddelen en kleurstoffen. In dat geval is het belangrijk om weten dat je hier niet allergisch reageert op het geneesmiddel zelf. Er kan dan gezocht worden naar alternatieven voor je, maar helaas betekent het vaak dat je slecht reageert op een reeks medicatie uit totaal verschillende categorieën.

    Hoe kan je er jezelf tegen wapenen?

    • Allereerst speel je best altijd open kaart over de allergie, met zowel je huisarts als apotheker. Op die manier kunnen zij dit in je patiëntendossier vermelden en telkens de afgeleverde medicatie nog eens dubbelchecken op eventuele vergissingen. Op die manier neem je al een belangrijk risico weg.
    • Daarnaast dien je ook zelf het allergeen te vermijden. En dan hebben we het over geneesmiddelen, maar ook cosmetische producten horen daarbij. Afhankelijk van jouw situatie ga je hierbij voor preparaten zonder bewaarmiddelen, toegevoegde kleurstoffen of parfums.
    • Als hulpmiddel raden we je hierbij ten zeerste een speciale allergiepas aan, die je best altijd op zak hebt. Hierop word door je dokter zeer duidelijk vermeld welke stoffen je precies absoluut dient te vermijden. Dat zorgt enerzijds dat jij een geheugensteuntje bij de hand hebt, maar vooral dat anderen hiervan op de hoogte zijn. Bijvoorbeeld in een noodsituatie, waarbij jij het niet kan vertellen.
    • Maar een vergissing ligt in een klein hoekje, dus je kan best ook je voorzorgen nemen. Hierbij moet je kijken naar hoe je lichaam allergisch reageert op verkeerde medicatie. Krijg je jeuk of een rode huid, dan heb je best altijd een antihistamicum zoals Cetrizine bij je in de buurt. Bij heftigere reacties als een opgezwollen luchtpijp of anafylactische shock raden we je een autoinjector met adrenaline aan, zoals de gekende EpiPen. Daarmee kan je jezelf de eerste hulp geven, om nadien de hulpdiensten te verwittigen en verder behandeld te worden.

  • Bloedneus: Wat is het en hoe kom ik er vanaf?

     In de meeste gevallen is een bloedneus, ook wel een neusbloeding genoemd, het gevolg van een gesprongen bloedvaatje in de neus. De oorzaak is dus iets wat gebeurt in de neusholte zelf, niet het omliggende gebied, wat mensen vaak denken.

    Oorzaken

    De binnenkant van de neus is bekleed met een slijmvlies dat heel dun is. Hierdoor lopen allerlei bloedvaatjes die gemakkelijk kapot kunnen gaan. Een aantal van de meest voorkomende oorzaken zijn:

    • Niezen
    • Neuspeuteren
    • Trauma op de neus, zoals een klap
    • Neuspoliepen
    • De neus te hard snuiten, bijvoorbeeld als u verkouden bent

    Ook kan een spontane bloedneus het gevolg zijn van een onderliggende aandoening, dat is heel soms het geval. Denk dan bijvoorbeeld aan een stoornis in de bloedstolling, of (aangeboren) afwijkingen van de bloedvaten in de neus. Ook kunnen bloedarmoede, leukemie of arteriosclerose een rol spelen. Als u bloedverdunners slikt, zijn frequente bloedneuzen een van de bijwerkingen waar u wellicht mee te kampen krijgt.

    Mocht u erg veel last hebben van bloedneuzen, dan is het verstandig om een neus-,keel-, en oorarts in de arm te nemen. Deze kan een nasale endoscopie uitvoeren. Er wordt dan met een klein apparaatje in de neus gekeken of er afwijkingen zijn, zodat de bron van de bloeding bepaald kan worden. Mocht de bloedneus veroorzaakt zijn door trauma op de neus, zoals een klap, dan zal er een röntgenfoto gemaakt worden om te kijken of er verder nog letsel te vinden is.

    Een bloedneus voorkomen

    Als u vaak bloedneuzen hebt, zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de bloedneuzen te verminderen en zelfs te voorkomen. Allereerst kunt u het neus snuiten beter beperken of helemaal links laten liggen. Als u verkouden bent, haal dan liever uw neus op. Dit vermindert de druk op de neus en zal daarmee ook de bloedneuzen verminderen.

    Daarnaast is het belangrijk om de lucht in uw huis niet te droog te houden. De droge lucht kan de bloedvaatjes makkelijker doen springen. Iets dat kan helpen tegen droge lucht is bakjes water op de verwarming zetten. Het water zal verdampen en in de licht terecht komen. Hierdoor zal de luchtvochtigheid in huis toenemen.

    Een bloedneus verhelpen

    Mocht u een bloedneus hebben, dan zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de die te verhelpen. Ga allereerst zitten en leun iets voorover. Druk zachtjes op de neus, zonder onderbreken. Door de druk vormt zich stolsel op het beschadigde bloedvaatje waardoor het bloeden zal stoppen.

  • Meer energie tijdens de examens

    Wanneer de examenperiode voor de deur staat, is het belangrijk om je lichaam én je hersenen goed te verzorgen. Gezond eten, voldoende nachtrust en genoeg energie maken het studeren al heel wat makkelijker. Lees hieronder verder voor meer tips en tricks. 

    Genoeg en gezond eten/drinken

    • Vermijd zware gerechten en neem 3 lichte maaltijden per dag. Kies tussendoor als snack regelmatig iets lekker en licht zoals een potje yoghurt, een stuk fruit, een vezelkoek. Probeer dus 6 maaltijden per dag te eten, 3 gevarieerde en evenwichtige hoofdmaaltijden en 3 gezonde tussendoortjes. Op die manier blijft je energievoorziening op peil.
    • Suikerrijke voedingsmiddelen, zoals koeken, snoep en suikerrijke repen, dienen zoveel mogelijk vermeden te worden. Dit soort voedingsmiddelen veroorzaakt grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel, met dalingen van de suikerspiegel tot gevolg, die op hun beurt het concentratievermogen doen afnemen.
    • Tijdens de blokperiode moeten de hersenen hard werken en vragen ze veel energie om de grijze cellen normaal te laten functioneren. De belangrijkste brandstof voor de hersenen is glucose, dat aangevoerd wordt door koolhydraten.
    • Pepmiddelen zoals koffie of limonades met cafeïne worden eveneens best gemeden. De cafeïne in deze dranken heeft een stimulerend effect, maar te veel cafeïne veroorzaakt slapeloosheid of irritatie.
    • Haal je energie bij voorkeur uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, muesli of andere ontbijtgranen, havermout, aardappelen, deegwaren en rijst.

    • Drink voldoende water (1,5 liter per dag). Te weinig drinken kan een negatief effect hebben op je fysieke en mentale mogelijkheden.
    Een goede nachtrust en ontbijt
    • 7 à 8 uur slaap en jij en je hersenen kunnen er weer tegenaan. Als je overdag goede maaltijden eet met

      veel zetmeelhoudende producten en niet te veel eiwitten en vetten, zal je 's avonds sneller in slaap vallen. Probeer ook pepmiddelen met cafeïne een paar uur voor je gaat slapen te vermijden

    • Een goed ontbijt is essentieel, zeker de ochtend van je examen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de intellectuele prestaties van mensen die niet ontbijten, zwakker zijn dan bij mensen die wel ontbijten. Het ontbijt voert immers een hoeveelheid energie, in de vorm van glucose, aan die de hersenen nodig hebben.

    Ontspanning

    • De beste pauze doorheen het studeren is bewegen! Een rondje gaan joggen, wandelen met de hond, badminton ... Beweging geeft een boost aan zuurstof in je hersenen en aan je concentratievermogen.
    • De ideale ontspanning na een vermoeiende dag studeren is een bad. Ook tussen het studeren is het een goed idee om een bad te nemen in plaats van een douche. Je bent meer ontspannen en je hersenen komen even tot rust.

  • Te veel eten en brandend maagzuur: dit kan je doen

    Het zijn weer die dagen van het jaar: de kerstboom staat versierd in de woonkamer, de lichtjes branden en... er is véél eten en drank. Onze maag, die dat helemaal niet gewend is om zoveel op enkele dagen tijd te moeten verwerken, kan dan reageren met brandend maagzuur. Vervelend, maar je kan het voorkomen. 

    VERGEET DE GROENTJES NIET

    Het is natuurlijk verleidelijk om de hele tijd kroketjes en lekkere stukken vlees op te scheppen tijdens het kerstdiner. Dat mag natuurlijk voor een keertje, maar let erop dat je ook voldoende groenten opschept, zo is het menu alvast wat gevarieerder en krijg je ook de nodige vezels binnen. Daar hebben je maag en darmen deugd van.

    RUSTIG ETEN EN KAUWEN

    Een goed uitgerust kerstdiner heeft niet veel nodig om een soort van schrokpartij te worden. Alles wat op tafel staat, ziet er immers fantastisch lekker uit. Maar voor je maag is het belangrijk om rustig te eten en het voedsel goed te kauwen. Op je gemak eten dus, er is vast genoeg voor iedereen!

    VERMIJD STRESS

    De eindejaarsperiode is helaas ook vaak een stressvolle periode: het is druk, je wordt op veel plaatsen uitgenodigd en er moeten cadeautjes gekocht worden. Probeer je eindejaarsagenda op voorhand goed te plannen om stress op het moment zelf te vermijden. Durf nee zeggen, ook al klinkt een feestje heel aanlokkelijk. Bouw voldoende rust in.

    NIET OVERDRIJVEN MET ALCOHOL

    Er moet uiteraard getoost worden op het nieuwe jaar. En meestal gebeurt dat enthousiast met de nodige alcohol. Niets verkeerds met een goed glaasje, maar probeer je alcohol binnen de perken te houden of goed af te wisselen met water. Je maag zal je alvast dankbaar zijn!